1. Algemeen
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten aangegaan met opdrachtgevers/klanten (hierna: “Klant(en) door Van Gestel Projects Bv (hierna VGP) met maatschappelijke zetel te 2390 Westmalle , Hoenderveld 16 en ingeschreven in de KBO met ondememingsnr. 0802.772.691
1.2. Aanvullende en/of afwijkende bedingen. voorwaarden of nadere afspraken zijn alleen van kracht indien VGP deze schriftelijk heeft aanvaard.
2. Offertes en bestellingen
2.1. Behoudens andersluidend beding zijn de offertes van VGP slechts geldig gedurende een periode van 15 dagen. Na het verstrijken van deze periode kan de loutere aanvaarding van de offerte door de klant niet meer tot een overeenkomst leiden. behoudens uitdrukkelijk schriftelijk akkoord van VGP.
2.2. Alle aanbiedingen en offertes uitgaande van VGP aan Klanten zijn vrijblijvend in hoofde van VGP. ook in geval van aanvaarding door de Klanten. VGP is pas gebonden, nadat ze de opdracht, respectievelijk het aanbod van Klanten schriftelijk heeft aanvaard, dan wel nadat zij voorbehoudsloos met de uitvoering van de opdracht is begonnen. VGP is bovendien slechts gebonden zoals zij heeft aanvaard. Mondelinge toezeggingen of afspraken door of met haar personeel binden VGP alleen indien zij dit schriftelijk heeft bevestigd.
2.3. De Klant mag een door VGP aanvaarde opdracht niet annuleren zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van VGP. Ongeacht het recht van VGP om de uitvoering van de overeenkomst te vragen, komen VGP en de Klant overeen dat bij annulatie door de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zal zijn van ten minste 30% van de prijs van de geannuleerde bestelling als vergoeding voor de opgelopen kosten en inkomstenderving, zonder dat VGP het bestaan of de omvang van de schade dient te bewijzen en niettegenstaande het recht van VGP om bij bewijs van grotere schade een hogere schadevergoeding te eisen,
3. Prijzen
3.1. Alie prijsopgaven en de prijzen die in rekening gebracht worden bij een aanvaarde opdracht zijn geldend op de dag van levering exclusief BTW en exclusief eventuele andere kosten, zoals heffingen, taksen, kopieën, zegels, transportkosten, in EURO. tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3.2. In de prijzen zijn enkel begrepen de dienstenprestaties zoals uitdrukkelijk vermeld op de overeenkomstig artikel 2.2 aanvaarde opdracht. Alle bijkomende diensten en/of prestaties (inclusief wachturen) door VGP en/of door derden, zullen worden aangerekend/doorgerekend aan de Klant.
4. Intellectuele eigendom
4.1. Alle documenten en bescheiden die VGP opmaakt voor het voltooien van de bestelling van de Klant blijven exclusieve eigendom van VGP. 4.2. De Klant zal VGP vrijwaren voor elke inbreuk die derden door haar toedoen begaan op de intellectuele eigendom van VGP.
5. Verplichtingen Klant
5.1. De Klant dient alle nodige en nuttige informatie te verschaffen aan VGP om VGP in staat te stellen de opdracht correct uit te voeren. Indien de Klant dit nalaat dan wel de nodige informatie laattijdig
aan VGP verschaft, zal VGP de opdracht kunnen annuleren/wijzigen/verplaatsen. zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding.
5. 2. Indien voor de uitvoering van de opdracht door VGP enige vergunning en/of toestemming van naburen is vereist. van welke aard dan ook. behoort het tot de verplichting van de Klant om voor deze vergunning en/of toestemming te zorgen. Indien de Klant een opdracht door VGP Iaat uitvoeren zonder dat hiervoor in voorkomend geval een vergunning en/of toestemming werd verkregen. draagt de Klant hiervoor de volle en enige verantwoordelijkheid. De Klant zal VGP in dergelijk geval dienen te betalen voor de geleverde prestaties. kan VGP niet aanspreken in betaling van enige vergoeding en verbindt er zich onherroepelijk toe om VGP te vrijwaren voor eventuele sancties (vergoedingen. boetes. retributies, ...) welke VGP dienaangaande zouden worden opgelegd.
5.3. De Klant dient te zorgen dat de opdracht door VGP op een normale manier kan uitgevoerd worden op de overeengekomen plaats en het overeengekomen tijdstip, en zorgt onder meer voor de bereikbaarheid van de plaats waar VGP zijn prestaties zal leveren.
6. Planning
6.1. Wanneer VGP aan de Klant een planning voor de aanvaarde opdracht overmaakt is deze indicatief bij benadering vastgesteld en niet te beschouwen als dwingende termijn in hoofde van VGP tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen. Overschrijding van de weerhouden indicatieve datum van afwerking van een opdracht verplicht VGP in geen enkele omstandigheid tot schadevergoeding en geeft de Klant niet het recht zijn uit de overeenkomst voortvloeiende betalingsverplichtingen niet na te komen of op te schorten. dan wel de ontbinding van de overeenkomst(en) te vorderen.
6.2. Een eventueel overeengekomen bindende leveringstermijn wordt steeds automatisch verlengd met een overeenstemmende duur van jaarlijkse vakantieperiodes, overschrijding van de betaaltermijn van factoren, weerverlet alsook omstandigheden die zich buiten de wil van VGP voordoen en een vertraging met zich meebrengen. ongeacht of deze omstandigheid overmacht uitmaakt of niet (zoals bijvoorbeeld wanprestaties van uitvoeringsagenten. leveranciers of onderaannemers).
6.3. lndien VGP de overeengekomen diensten niet kan leveren binnen de termijn zoals op de bestelbon vermeld om redenen die aan de Klant te wijten zijn, heeft VGP de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden. In voorkomend gevat is de Klant een forfaitaire vergoeding van 35% verschuldigd van de prijs van de bestelling behoudens bewijs van hogere directe en indirect schade door VGP.
7. Gebreken, protest. keuring
7.1. De Klant dient de geleverde prestaties en/of documenten en bescheiden terstond na ontvangst door of namens hem nauwkeurig te (doen) keuren, op straffe van verval van ieder recht op protest/verhaalbaarheid. Een eventueel protest met bedekking tot de afgeleverde documenten en bescheiden dient op het ogenblik van ontvangst door de Klant schriftelijk gemaakt worden, bij gebreke waarvan de Klant onweerlegbaar geacht wordt de juistheid en volledigheid ervan te aanvaarden.
7.2. Op straffe van verval van iedere aanspraak uit welke hoofde ook dient de Klant binnen acht (8) werkdagen elk gebrek/protest schriftelijk te melden aan VGP, met vermelding van alle relevante gegevens. Elke klacht dient in ieder geval binnen 6 maanden na de datum van de uitvoering van de opdracht, of iedere andere termijn zoals in de opdrachtbevestiging vermeld. meegedeeld te worden.
8. Betalingsvoorwaarden
8.1. Betalingen gebeuren contant op de zetel van VGP in EUR, waarbij alle kosten, ook die
veroorzaakt door de betalingen zelf. ten laste van de Klant zijn, behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen. De Klant is niet gerechtigd om schuldvergelijking toe te passen op bedragen die VGP aan de Klant zou verschuldigd zijn.
8.2. Bij niet naleving van betalingsvoorwaarden zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling. een verwijlintrest aangerekend worden. van dag tot dag berekend aan een conventionele verwijlinterest van 1% per jaar op het openstaande saldo. vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% op net openstaande saldo. met een minimum van 150.0û EUR per factuur. 8.3. Het gebrek aan schriftelijk protest van een factuur binnen de acht (8) werkdagen vanaf de factuurdatum houdt de onherroepelijke aanvaarding van de facturen de erin vermelde bedragen, productenen diensten in.
8.4. In geval van niet tijdige betaling van een of meerdere facturen, kennelijke insolventie van de Klant of terechte twijfels dienaangaande of aangaande de mogelijkheid van de Klant om zijn verbintenissen na te komen. een aanvraag door de Klant in het kader van de Wet Continuïteit Ondernemingen of diens faillissement. heeft VGP het recht om zonder dat hiertoe enige ingebrekestelling is vereist, ofwel elke prestatie op te schorten totdat de Klant zijn eigen verbintenissen is nagekomen (ongeacht of deze reeds opeisbaar zijn), dan wel de Klant voldoende waarborgen heeft gesteld om te garanderen dat hij zijn verbintenissen zat nakomen, ofwel middels eenvoudig aangetekend schrijven de bestaande overeenkomst(en) met de Klant buÌtengerechtelijk te ontbinden in welk geval VGP recht heeft op een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 35% van de overeenkomen prijs. onverminderd het recht van VGP om een hogere schade of kosten te bewijzen en vorderen.
9. Aansprakelijkheid
9.1. Voor zover wettelijk toegelaten, zijn alle contractuele verplichtingen van VGP inspanningsverbintenissen.
9.2, De klant erkent en aanvaardt dat VGP nooit ter vrijwaring kan geroepen worden uit hoofde van hinder uit nabuurschap.
9.3. VGP kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor enige technische. stedenbouwkundìge, fiscale. sociaalrechtelijke of administratieve verpiìchtingen van de Klant die betrekking hebben op de plaatsen beschreven in de documenten en bescheiden afgeleverd door VGP.
9.4. Behoudens haar aansprakelijkheid voor haar bedrog. opzet. haar zware fout of voor die van haar aangestelden of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken, is elke aansprakelijkheid van VGP is hoe dan ook beperkt tot de directe en voorzienbare schade, met uitsluiting van elke indirecte — of gevolgschade (zoals maar niet beperkt tot: winstderving. imagoschade). en beloopt maximaal de door VGP gefactureerde en ontvangen bedragen.
1D. Overmacht
10.1. VGP is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die veroorzaakt wordt door overmacht of hardship (zoals, maar niet beperkt tot ongevallen. Materiaalbreuk weersomstandigheden die de uitvoering van de opdracht bemoeilijken of onveilig maken, brand. werkstakingen, lock-out. diefstal en uitzonderlijke verkeershinder, ...).
10.2. Elk gevat van overmacht of toeval bevrijdt VGP van rechtswege van om het even welke verbintenis zonder dat de Klant aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding. Ingeval VGP afhankelijk is voor het nakomen van haar verplichtingen. van bijvoorbeeld de leveringen door een derde firma dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van overmacht bij deze derde. wanneer de nakoming van de verplichtingen van VGP hierdoor vertraging zou oplopen of verhinderd zou worden.
11. Bevoegde rechter, toepasselijk recht
11.1. Deze algemene voorwaarden en alle prijsopgaven. offertes en overeenkomsten tussen VGP en de Klant waarop ze betrekking hebben. worden beheerst door het Belgische recht. De toepasselijkheid van het Weense Koopverdrag — voor zover deels van toepassing - wordt evenwel uitgesloten.
11.2. Elk geschil betreffende de totstandkoming, de geldigheid, de interpretatie en de uitvoering van alle huidige en toekomstige overeenkomsten tussen de Klant en VGP ongeacht hun aard en de plaats van levering zal uitsluitend worden voorgelegd aan de ondememingsrechtbanken van Antwerpen. afdeling Antwerpen.
11.3. Indien één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig en/of onuitvoerbaar zou blijken, blijven de andere voorwaarden niettemin onverkort van kracht en zal de getroffen voorwaarde toepasbaar zijn in de door de wet toegestane mate